Welke laadpas moet je kiezen voor je elektrische auto?

Je kent het wel: je wil je elektrische auto opladen maar je kunt niet met giraal geld, een pinpas of creditcard betalen aan de oplaadpaal. Voor zulke situaties zijn er laadpassen. Maar welke laadpas moet je kiezen wanneer je er een aan wil schaffen? Wat zijn de verschillen tussen verschillende laadpassen?

Ga je op Google zoeken naar een laadpas, dan kom je in een oerwoud aan aanbieders terecht, met allemaal een eigen specifiek voordeel. Er zijn verschillende facetten waar je goed op moet letten. Hier komen we later op terug. Je wil toch wel de laadpas kiezen waarmee jij goed uit de voeten kan.

Oerwoud
Waarom is er eigenlijk zo’n oerwoud aan verschillende laadpassen? Laadstations worden door veel verschillende partijen gemaakt en bij elk laadstation werkt een andere laadpas. In dit kader zou het al een goede tip zijn om laadpassen van verschillende aanbieders bij je te hebben. Dit vergroot de kans dat je de goede bij je hebt wanneer je je elektrische auto wil gaan opladen.

Verschillen
We benoemden al even de verschillen die er zijn tussen laadpassen van diverse merken. Denk bijvoorbeeld aan de levertijd. De ene aanbieder zal al binnen een of twee werkdagen bij je arriveren, op de ander moet je misschien vijf werkdagen wachten. Daarnaast zit er natuurlijk een verschil in de kosten. Soms heb je een bepaalde abonnementsprijs per maand, soms betaal je per oplaadminuut en soms betaal je een bedrag per transactie. De uiteindelijke kosten kunnen hierdoor verschillen aan de hand van hoe vaak je de pas gebruikt.

Het netwerk van de laadpas is een belangrijk gegeven om in de gaten te houden. De ene pas kun je gebruiken bij alle openbare laadpunten in Nederland, de ander alleen bij bepaalde laadpunten. Daarnaast kun je niet alle laadpassen internationaal gebruiken. Het is dus belangrijk goed te vergelijken welke laadpas het beste bij jou past.
 

in deze editie

Voor deze editie van Volvodrive Magazine reden we de eerste kilometers in de EX30. Aart van der Haagen besteedt aandacht aan de laatste door een verbrandingsmotor aangedreven sedan en duikt in de geschiedenis van diens sportieve voorvaderen. Verder gingen we in gesprek met Rick Michiels, die zijn XC90 V8 inruilde voor een V70 R en maakten we een laatste rondje in het Volvo Museum alvorens World of Volvo zijn deuren opent. Veel leesplezier!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden