Waar moet je op letten bij het importeren van een auto?

Stel: je wil een nieuwe auto kopen en je oog is gevallen op een import auto. Zijn er dan nog extra zaken waar je rekening mee moet houden? Je wil natuurlijk niet een auto waarbij met kilometerstanden of schadebakken gesjoemeld is. Je moet natuurlijk bij elke occasion goed opletten. Wat zijn specifieke aandachtspunten voor het kopen van een importauto?

Kilometerstand
Allereerst moet je goed kijken naar de tellerstand van de geïmporteerde auto. Voor Nederlandse auto’s is er de Nationale Auto Pas (NAP), een vast registratiesysteem voor auto’s in het Nederlandse kentekenbestand. Bij geïmporteerde auto’s ligt dit net wat anders. Zo kun je bij een Duitse occasion misschien nog een keuringsrapport aantreffen maar de laatst opgenomen kilometerstand. Toch is het bij een importauto toch een kwestie van op je gevoel afgaan.

Onderhoudsboekje
Een aanknopingspunt om erachter te komen of je import een goede keuze is, zou het onderhoudsboekje kunnen zijn. Ook hier is het opletten: het onderhoud hoeft niet per definitie uitgevoerd te zijn door een merkdealer. Het is daarnaast een mogelijkheid dat er gesjoemeld is met de boekjes of stempels op die boekjes. Controleer dus of de gegevens in het onderhoudsboekje overeenkomen met die van de auto zelf.

Prijs
Een derde punt om in de gaten te houden is de prijs van de auto. Geïmporteerde auto’s zullen over het algemeen een iets lagere prijs hebben, omdat ze in het buitenland goedkoper te halen zijn. Toch moet je oppassen bij een te groot prijsverschil. Is de prijs in vergelijking met niet-importauto’s heel laag, dan kan dit een indicatie zijn voor eventuele opgelopen schade of een hele hoge kilometerstand.

Conclusie
Je kunt niet altijd zeker weten of een geïmporteerde auto voldoet aan je eisen en of je een goede auto hebt gevonden om aan te schaffen. Er is wel een oplossing voor deze onzekerheden: je kunt bij twijfel een deskundige een aankoopkeuring laten doen. Dit kan een deel van je twijfel wegnemen. Hou ook in je achterhoofd: echt niet met elke importauto is iets mis.
 

in deze editie

Wij mochten voor deze uitgave rijden met de V60 B4 en de XC40 P8, waarin we Pilot Assist uitgebreid aan de tand voelden. Hoewel het nu nog puur ondersteuning betreft geeft het wel een goed idee van hoe de toekomstige zelfrijdende auto zich zal gedragen. Verder een uitgebreid artikel van Aart van der Haagen die een 264 GLE op LPG belicht, coronaproof genieten van een privéconcert dankzij een S80 en het verhaal van een superkanon van een half miljoen. We wensen je veel leesplezier en… stay safe!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden