Geen diesel voor nieuwe S60

De nieuwe S60, die dit najaar verschijnt, moet het als eerste Volvo sinds tijden zonder dieselmotor stellen. Daarmee benadrukt de fabrikant zijn toewijding aan een duurzame toekomst na de traditionele verbrandingsmotor. Alle nieuwe modellen vanaf 2019 zijn voorzien van (plug-in) hybridetechniek met een benzinemotor of een geheel elektrische aandrijflijn. Volvo Cars committeerde zich in 2017 als eerste traditionele autofabrikant aan volledige elektrificatie. “Onze toekomst is elektrisch en we gaan geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen,” aldus Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars. “Auto’s met alleen een verbrandingsmotor worden uitgefaseerd, met hybride benzinemotoren als overgangsoptie, om uiteindelijk op volledige elektrificatie over te gaan. De nieuwe S60 vertegenwoordigt de volgende stap in dat engagement.” De nieuwe S60, een hoogwaardige middelgrote sportsedan, is gebaseerd op Volvo’s in eigen huis ontwikkelde Scalable Product Architecture (SPA), die ook het uitgangspunt vormt voor de rest van de 60-reeks en de 90-serie. In eerste instantie krijgt het model een reeks viercilinder benzinemotoren, aangevuld met twee plug-in hybrides. Milde hybrides volgen in 2019. De productie van de nieuwe S60 start in de gloednieuwe faciliteit nabij Charleston, South Carolina, vooralsnog de enige locatie. Het betekent dat de aldaar gefabriceerde S60’s zowel in de Verenigde Staten als in het buitenland worden verkocht. 

in deze editie

In dit nummer van Volvodrive Magazine mengen we ons in topoverleg tussen een S80 T6 en V8, bieden we prikkels voor de zintuigen, gaan we back to the sixties met de Amazon en slingeren we de discussie van mooi of lelijk rondom de 262 C nu eens niet aan. Aart van der Haagen doet verslag van zijn ontmoeting met rijschoolhouder Ruark van Dijken, die zijn leerlingen de kneepjes van rijvaardigheid leert in een S60 D5 in de opvallende kleur Rebel Blue.

Aanbevolen

Algemene voorwaarden