Driecilinder in XC40...

Volvo schrijft geschiedenis met de lancering van een driecilindermotor, de allereerste in zijn 91-jarige geschiedenis, in eerste instantie bestemd voor de compacte crossover XC40. De firma ontwikkelde de volledig nieuwe 1,5-liter benzinekrachtbron met directe inspuiting in eigen huis, volgens hetzelfde recept als de viercilinder DrivE-techniek. In eerste instantie past Volvo een handmatig bediende zesversnellingsbak toe; vanaf volgend jaar staat optioneel een achttrapsautomaat op het programma. Om schaalvoordelen te benutten zal de driepitter van dezelfde productielijn rollen als de viercilinder benzine- en dieselvarianten. “Het is een spannende ontwikkeling voor de XC40 en voor Volvo Cars in het algemeen,” aldus Alexander Petrofski, Senior Director Cluster 40. “Dit compacte ontwerp biedt de flexibiliteit die we nodig hebben bij de introductie van meerdere aandrijflijnopties voor XC40-klanten.” De nieuwe driecilinder is doelbewust ontworpen voor integratie in Twin Engine-modellen met hybridetechniek. Een puur elektrische aandrijflijn zal Volvo in een later stadium toevoegen aan de XC40-reeks. 

in deze editie

In dit nummer een uitgebreid verslag van de EX90, reden we met een 144 en kocht Christian Schyns zijn droomauto: een XC70 met weinige kilometers op de tellerklok. Verder een interview met Arno Keizer, oud Volvo Car medewerker die herinneringen deelt over de 400-serie, die in Born van de band liep. Verder besteden we aandacht aan het erfgoed van Simon Templar alias The Saint en het laatste Volvo-nieuws. We wensen je alvast veel leesplezier!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden