Driecilinder in XC40...

Volvo schrijft geschiedenis met de lancering van een driecilindermotor, de allereerste in zijn 91-jarige geschiedenis, in eerste instantie bestemd voor de compacte crossover XC40. De firma ontwikkelde de volledig nieuwe 1,5-liter benzinekrachtbron met directe inspuiting in eigen huis, volgens hetzelfde recept als de viercilinder DrivE-techniek. In eerste instantie past Volvo een handmatig bediende zesversnellingsbak toe; vanaf volgend jaar staat optioneel een achttrapsautomaat op het programma. Om schaalvoordelen te benutten zal de driepitter van dezelfde productielijn rollen als de viercilinder benzine- en dieselvarianten. “Het is een spannende ontwikkeling voor de XC40 en voor Volvo Cars in het algemeen,” aldus Alexander Petrofski, Senior Director Cluster 40. “Dit compacte ontwerp biedt de flexibiliteit die we nodig hebben bij de introductie van meerdere aandrijflijnopties voor XC40-klanten.” De nieuwe driecilinder is doelbewust ontworpen voor integratie in Twin Engine-modellen met hybridetechniek. Een puur elektrische aandrijflijn zal Volvo in een later stadium toevoegen aan de XC40-reeks. 

in deze editie

Een nieuwe uitgave met op de cover een van de mooiste estates ooit gebouwd: de V90 Cross Country Ocean Race. Reden we met de EX30 en Aart van der Haagen bracht een bezoek aan Anjo Smits die met zijn 360 als dwarsligger te boek staat op elk te rijden circuit. We brengen een ode aan oud CEO Pehr G. Gyllenhammar en zetten we de 940 in de schijnwerper. Oh ja en ook niet onbelangrijk een warm welkom aan de EX90... ook op schaal. Alvast veel leesplezier!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden