Driecilinder in XC40...

Volvo schrijft geschiedenis met de lancering van een driecilindermotor, de allereerste in zijn 91-jarige geschiedenis, in eerste instantie bestemd voor de compacte crossover XC40. De firma ontwikkelde de volledig nieuwe 1,5-liter benzinekrachtbron met directe inspuiting in eigen huis, volgens hetzelfde recept als de viercilinder DrivE-techniek. In eerste instantie past Volvo een handmatig bediende zesversnellingsbak toe; vanaf volgend jaar staat optioneel een achttrapsautomaat op het programma. Om schaalvoordelen te benutten zal de driepitter van dezelfde productielijn rollen als de viercilinder benzine- en dieselvarianten. “Het is een spannende ontwikkeling voor de XC40 en voor Volvo Cars in het algemeen,” aldus Alexander Petrofski, Senior Director Cluster 40. “Dit compacte ontwerp biedt de flexibiliteit die we nodig hebben bij de introductie van meerdere aandrijflijnopties voor XC40-klanten.” De nieuwe driecilinder is doelbewust ontworpen voor integratie in Twin Engine-modellen met hybridetechniek. Een puur elektrische aandrijflijn zal Volvo in een later stadium toevoegen aan de XC40-reeks. 

in deze editie

In dit nummer van Volvodrive Magazine mengen we ons in topoverleg tussen een S80 T6 en V8, bieden we prikkels voor de zintuigen, gaan we back to the sixties met de Amazon en slingeren we de discussie van mooi of lelijk rondom de 262 C nu eens niet aan. Aart van der Haagen doet verslag van zijn ontmoeting met rijschoolhouder Ruark van Dijken, die zijn leerlingen de kneepjes van rijvaardigheid leert in een S60 D5 in de opvallende kleur Rebel Blue.

Aanbevolen

Algemene voorwaarden