Wereldwijd verkooprecord

2017 bleek voor Volvo wederom een recordjaar. De wereldwijde verkoop steeg met zeven procent, vergeleken met 2016, tot een totaal van 571.577 auto’s. De typen die eruit sprongen waren de complete 90-serie en de nieuwe XC60, wat het effect benadrukt van het in eigen huis ontwikkelde, modulaire platform SPA. In de regio Azië-Pacific groeide de omzet gigantisch, met 20,9 procent. Dat kwam vooral door een omzetrecord in China, op dit moment Volvo’s grootste afzetmarkt. Intussen groeide de omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika in 2017 met 3,3 procent ten opzichte van 2016. Hat jaar 2017 bleek in veel opzichten belangrijk voor Volvo Car Corporation, doelende op de introductie van de nieuwe XC60. Die nam de plaats in van het gelijknamige, best- verkochte model en tevens de populairste middelgrote SUV in Europa.

Ook spraakmakend was de aankondiging dat elke Volvo die vanaf 2019 op de markt verschijnt een elektromotor heeft, wat zoveel betekent het einde van modellen met uitsluitend een verbrandingsmotor. Binnen hetzelfde aandachtsgebied lanceerde Volvo een nieuw zelfstandig automerk, Polestar, dat volledig geconsolideerd is binnen het concern. Gedurende 2017 verbreedde de firma de samenwerking met Geely Holding via de oprichting van een technologiebedrijf. Dit om schaalvoordelen te bieden, die beide bedrijven in staat stellen om een nieuwe generatie geëlektrificeerde voertuigtechnologie sneller te ontwikkelen. Volvo nam een belang van dertig procent in Link & Co, Geely’s nieuwe automerk, gebaseerd op het gezamenlijk gebruik van het Compact Modular Architecture (CMA-platform).


In september vorig jaar introduceerde de Zweedse fabrikant de XC40, zijn eerste compacte crossover in het snelstgroeiende segment, op sommige markten verkrijgbaar via de abonnementsdienst Care By Volvo. Die werkt eenvoudig en probleemloos, als ware het een telefoon. Verder zette Volvo Car Corporation de bouw voort van een nieuwe fabriek in South Carolina, de eerste in de Verenigde Staten, waar volgens zeggen de nieuwe S60 en de opvolger van de XC90 in 2021 vervaardigd gaan worden. Dat laatste brengt de totale investering van het concern in Amerika op meer dan 1,1 miljard dollar en het aantal arbeidsplaatsen in de vestiging in Charleston zal uiteindelijk oplopen tot nagenoeg 4000.

in deze editie


De nieuwe cover van Volvodrive Magazine staat in het teken van de nieuwe S60; Volvo’s nieuwste premium sedan. In ons blad de eerste kennismaking. Verder in het nieuwste nummer een gesprek met twee V90 eigenaren en een prachtige reportage van Zweedse modellen- en brochure verzamelaar Rolf Illermark. Verder een terugblik op een geslaagde derde editie van Volvodrive Treffen, een 480 als Cross Country en uiteraard hebben we nog meer Volvo-nieuws voor jou in petto. Verkrijgbaar vanaf tweede week juli.

Aanbevolen