Volvo Cars verwijdert plastic

Al het plastic voor eenmalig gebruik binnen kantoren, kantines en evenementen gaat bij Volvo Cars de deur uit. Het besluit, dat tegen het einde van 2019 gerealiseerd dient te zijn, weerspiegelt de actieve steun van het bedrijf aan de VN Environment Clean Seas-campagne. Ook onderstreept het de ambitie om de wereldwijde ecologische voetafdruk te minimaliseren. Volvo zal meer dan twintig miljoen plastic artikelen voor eenmalig gebruik, zoals bekers, voedselcontainers en bestek, vervangen door duurzamere alternatieven, waaronder biologisch afbreekbare producten van papier, pulp en hout. Dit staat gelijk aan de verwijdering van meer dan 500 plastic voorwerpen per werknemer per jaar. Eind 2018 zullen eenmalige kunststoffen worden verwijderd van wereldwijde evenementen, zoals autolanceringen en van alle kantoren en restaurants in Volvo Cars-vestigingen in China, België, de Verenigde Staten, Zweden en Maleisië. “Acties van de particuliere sector zijn van essentieel belang om vooruitgang te boeken in de strijd tegen plastische verontreiniging en om het bewustzijn te vergroten. We wachten niet op een bindende wettelijke overeenkomst,” zegt Lisa Emelia Svensson, directeur Oceaan bij VN Milieu. “Als we vandaag niet veranderen, zal in de komende tien tot vijftien jaar de wereldwijde plasticproductie naar verwachting bijna verdubbelen, waarvan een deel in de oceanen belandt. Geweldig om te zien hoe Volvo Cars het goede voorbeeld geeft. We verwelkomen het bedrijf graag.” De actie volgt op de steun van 300.000 euro voor het Wetenschapsprogramma binnen de Volvo Ocean Race. Verschillende boten in de 2018-2019-editie zijn uitgerust met sensoren die gegevens vastleggen over de    gezondheid van het leven in enkele van de meest afgelegen delen van de wereldzeeën, met inbegrip van niveaus van micro-plastic. De verkoop van de V90 Cross Country Volvo Ocean Race draagt bij aan deze ondersteuning. Ondertussen bevat de auto zelf tapijt- inleg van Econyl, een stof gemaakt van honderd procent gerecycled nylon, afkomstig van de zeebodem, inclusief verlaten visnetten.

in deze editie


De nieuwe cover van Volvodrive Magazine staat in het teken van de nieuwe S60; Volvo’s nieuwste premium sedan. In ons blad de eerste kennismaking. Verder in het nieuwste nummer een gesprek met twee V90 eigenaren en een prachtige reportage van Zweedse modellen- en brochure verzamelaar Rolf Illermark. Verder een terugblik op een geslaagde derde editie van Volvodrive Treffen, een 480 als Cross Country en uiteraard hebben we nog meer Volvo-nieuws voor jou in petto. Verkrijgbaar vanaf tweede week juli.

Aanbevolen