Volvo Cars start samenwerking met Microsoft.

Volvo Cars en Microsoft hebben samen de handen ineen geslagen en gewerkt aan toekomstige automotive technologie. Onlangs onthulden beide concerns de Microsoft HoloLens, de eerste volledig zelfstandige holografische computer ter wereld. Die is te gebruiken om je te oriënteren op een nieuwe auto en geeft een idee hoe de verkoop van auto’s in de toekomst zal gaan. De samenwerking omvat ook technologie voor autonoom rijden en het benutten van data van met elkaar verbonden auto’s voor nieuwe vormen van dienstverlening.

De demonstratie van de HoloLens vond twee maanden terug plaats op het hoofdkwartier van Microsoft in Redmond in de Verenigde Staten. Hier was goed te zien hoe klanten met deze technologie een auto driedimensionaal kunnen configureren. Met de HoloLens, een krachtige draagbare computer, zijn diverse hologrammen met elkaar te combineren tot een tastbaar levensecht beeld. “HoloLens maakt het mogelijk om klanten een ervaring op maat te bieden met een projectie waarin ze zelf achter het stuur kunnen zitten. Stel je eens voor hoe je hiermee als klant een auto kunt kiezen, je favoriete kleur kan kiezen en een uitrusting kunt aanpassen om zodoende een beter inzicht te kunnen krijgen in features, services en opties,” aldus Björn Annwall, Senior Vice President Marketing Sales en Service bij Volvo Cars. Hij voegt eraan toe dat de HoloLens technologie het voor dealers zelfs mogelijk maakt om de car configurator overal mee naar toe te nemen, bijvoorbeeld naar kleine pop-up stores of winkelcentra. Zo ontstaan compleet nieuwe verkoopkanalen en kunnen nieuwe auto’s aan een veel  groter publiek worden gepresenteerd.
 
3D-beeld van Volvo S90
Journalisten die bij de HoloLens demonstratie aanwezig waren, kregen al een holografische preview van de nieuwe Volvo S90 premium sedan te zien. Het liet zien hoe de  interactie tussen koper en nieuwe auto met deze technologie een heel nieuwe dimensie krijgt. Journalisten konden Volvo’s nieuwe sedan autonoom rijden ervaren in een driedimensionale projectie, dus nog vóór de introductie en  productie van een auto. “Geweldig om met Volvo Cars samen te werken en uit te vinden wat er mogelijk is met design, oriëntatie en verkoop. Het is spannend om een kruisbestuiving te creëren tussen deze technologie en het mensgerichte design van Volvo,” aldus Scott Erickson,    Senior Director, Microsoft HoloLens bij Microsoft Corp.

in deze editie

Voor deze editie van Volvodrive Magazine reden we de eerste kilometers in de EX30. Aart van der Haagen besteedt aandacht aan de laatste door een verbrandingsmotor aangedreven sedan en duikt in de geschiedenis van diens sportieve voorvaderen. Verder gingen we in gesprek met Rick Michiels, die zijn XC90 V8 inruilde voor een V70 R en maakten we een laatste rondje in het Volvo Museum alvorens World of Volvo zijn deuren opent. Veel leesplezier!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden