Volvo 140-serie viert 50 jaar bestaan.

Zes jaar eerder maakte CEO Gunnar Engellau de definitieve beslissing om het nieuwe project, dat intern onder de naam P660 bekend zou worden, door te laten gaan. Designer Wilsgaard had zichzelf overtroffen met het ontwerp van de nieuwe sedan en leek in de verste verte niet op zijn voorganger de Amazon die in 1956 werd gelanceerd. De auto was in tegenstelling tot de eerder gebruikte ronde vormen hoekig wat design betrof en leek grofweg gezegd op een rechthoekige doos. De projectnaam P660 zou later veranderd worden naar 140-serie en voor het eerst kon je aan de typenaam zien met welk model je te maken had. Het eerste cijfer stond voor de serie, het tweede cijfer liet zien met hoeveel cilinders de auto was uitgerust en aan het laatste cijfer kon je zien of de auto een tweedeurs, een vierdeurs of een vijfdeurs was. De 140-serie was een duidelijke voorbode van de latere succesvolle 240-serie en al voorzien van tal van nieuwe veiligheidsfeatures. De 140-serie productie vond grotendeels in Gent en in Torslanda plaats en was voor Volvo de eerste million seller. Maar liefst 1.251.373 auto’s kwamen er van de band in acht jaar tijd. Het doek voor de 140-serie viel in 1974. In datzelfde jaar introduceerde Volvo de 240 die veel van de eerdere 140-serie had meegekregen. In een van de volgende edities van Volvodrive kijken we uitgebreid terug op de historie van de succesvolle 140.

in deze editie

Voor deze editie van Volvodrive Magazine reden we de eerste kilometers in de EX30. Aart van der Haagen besteedt aandacht aan de laatste door een verbrandingsmotor aangedreven sedan en duikt in de geschiedenis van diens sportieve voorvaderen. Verder gingen we in gesprek met Rick Michiels, die zijn XC90 V8 inruilde voor een V70 R en maakten we een laatste rondje in het Volvo Museum alvorens World of Volvo zijn deuren opent. Veel leesplezier!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden