Klimaatneutrale fabriek in Zweden

In Skövde (Zweden) is de motorenfabriek van Volvo Car Corporation gevestigd. Het betreft de eerste klimaatneutrale productiefaciliteit van het concern, die sinds dit jaar gebruik maakt van duurzame warmte. Het streven van Volvo luidt dat per 2025 alle productiefaciliteiten wereld- wijd klimaatneutraal opereren. “Het verbeteren van energie-efficiëntie krijgt prioriteit en daarbij willen we dat de energie die we benutten uit duurzame bronnen afkomstig is,” aldus Javier Varela, Senior Vice President van de divisie Manufacturing and Logistics. “Wat we Skövde bereikt hebben, levert een belangrijke bijdrage aan het minimaliseren van onze impact op het milieu. We zijn er trots op dat we in de auto- industrie voorop lopen aangaande het klimaatneutraal maken van onze productiefaciliteiten.”

Een nieuwe overeenkomst tussen Volvo Car Corporation en een lokale leverancier resulteerde erin dat alle warmte voor de fabriek in Skövde wordt opgewekt uit afvalverbranding, biomassa en gerecycleerde biobrandstoffen. Sinds 2008 maakt de fabriek, evenals alle andere van Volvo in Europa, gebruik van duurzame elektriciteit. Het concern zoekt voortdurend naar innovatieve manieren om de visie voor 2025 te realiseren. Een ander goed voorbeeld vormt het efficiënte warmtenet in de fabriek in Gent, goed voor veertig procent minder CO2-uitstoot. De locatie in Skövde is een van de weinige autofabrieken in Europa die nu volledig klimaatneutraal opereert.

in deze editie

De maand september is in zicht en dat betekent dat we binnenkort de 45e uitgave van Volvodrive Magazine tegemoet kunnen zien. Dit keer siert de V60 R-Design de cover van ons blad en hebben we wederom diverse interessante onderwerpen zoals een test met publiekslieveling de XC60, die wij als D4 reden. Onbeschaamd strepen trekken met de 242 GT en brachten we een bezoek aan Goodwood waar de Polestar 1 zijn opwachting maakte. Verder de strijd tegen het afval tijdens de laatst gehouden Ocean Race en het VROM-weekend in Göteborg. Gerechtigheid voor de 440 en de C30 van Monika Mehlmann en veel ander Volvo-nieuws.

Aanbevolen