Geen diesel voor nieuwe S60

De nieuwe S60, die dit najaar verschijnt, moet het als eerste Volvo sinds tijden zonder dieselmotor stellen. Daarmee benadrukt de fabrikant zijn toewijding aan een duurzame toekomst na de traditionele verbrandingsmotor. Alle nieuwe modellen vanaf 2019 zijn voorzien van (plug-in) hybridetechniek met een benzinemotor of een geheel elektrische aandrijflijn. Volvo Cars committeerde zich in 2017 als eerste traditionele autofabrikant aan volledige elektrificatie. “Onze toekomst is elektrisch en we gaan geen nieuwe generatie dieselmotoren meer ontwikkelen,” aldus Håkan Samuelsson, president en CEO van Volvo Cars. “Auto’s met alleen een verbrandingsmotor worden uitgefaseerd, met hybride benzinemotoren als overgangsoptie, om uiteindelijk op volledige elektrificatie over te gaan. De nieuwe S60 vertegenwoordigt de volgende stap in dat engagement.” De nieuwe S60, een hoogwaardige middelgrote sportsedan, is gebaseerd op Volvo’s in eigen huis ontwikkelde Scalable Product Architecture (SPA), die ook het uitgangspunt vormt voor de rest van de 60-reeks en de 90-serie. In eerste instantie krijgt het model een reeks viercilinder benzinemotoren, aangevuld met twee plug-in hybrides. Milde hybrides volgen in 2019. De productie van de nieuwe S60 start in de gloednieuwe faciliteit nabij Charleston, South Carolina, vooralsnog de enige locatie. Het betekent dat de aldaar gefabriceerde S60’s zowel in de Verenigde Staten als in het buitenland worden verkocht. 

in deze editie

De maand september is in zicht en dat betekent dat we binnenkort de 45e uitgave van Volvodrive Magazine tegemoet kunnen zien. Dit keer siert de V60 R-Design de cover van ons blad en hebben we wederom diverse interessante onderwerpen zoals een test met publiekslieveling de XC60, die wij als D4 reden. Onbeschaamd strepen trekken met de 242 GT en brachten we een bezoek aan Goodwood waar de Polestar 1 zijn opwachting maakte. Verder de strijd tegen het afval tijdens de laatst gehouden Ocean Race en het VROM-weekend in Göteborg. Gerechtigheid voor de 440 en de C30 van Monika Mehlmann en veel ander Volvo-nieuws.

Aanbevolen