Driecilinder in XC40...

Volvo schrijft geschiedenis met de lancering van een driecilindermotor, de allereerste in zijn 91-jarige geschiedenis, in eerste instantie bestemd voor de compacte crossover XC40. De firma ontwikkelde de volledig nieuwe 1,5-liter benzinekrachtbron met directe inspuiting in eigen huis, volgens hetzelfde recept als de viercilinder DrivE-techniek. In eerste instantie past Volvo een handmatig bediende zesversnellingsbak toe; vanaf volgend jaar staat optioneel een achttrapsautomaat op het programma. Om schaalvoordelen te benutten zal de driepitter van dezelfde productielijn rollen als de viercilinder benzine- en dieselvarianten. “Het is een spannende ontwikkeling voor de XC40 en voor Volvo Cars in het algemeen,” aldus Alexander Petrofski, Senior Director Cluster 40. “Dit compacte ontwerp biedt de flexibiliteit die we nodig hebben bij de introductie van meerdere aandrijflijnopties voor XC40-klanten.” De nieuwe driecilinder is doelbewust ontworpen voor integratie in Twin Engine-modellen met hybridetechniek. Een puur elektrische aandrijflijn zal Volvo in een later stadium toevoegen aan de XC40-reeks. 

in deze editie

De maand september is in zicht en dat betekent dat we binnenkort de 45e uitgave van Volvodrive Magazine tegemoet kunnen zien. Dit keer siert de V60 R-Design de cover van ons blad en hebben we wederom diverse interessante onderwerpen zoals een test met publiekslieveling de XC60, die wij als D4 reden. Onbeschaamd strepen trekken met de 242 GT en brachten we een bezoek aan Goodwood waar de Polestar 1 zijn opwachting maakte. Verder de strijd tegen het afval tijdens de laatst gehouden Ocean Race en het VROM-weekend in Göteborg. Gerechtigheid voor de 440 en de C30 van Monika Mehlmann en veel ander Volvo-nieuws.

Aanbevolen