Driecilinder in XC40...

Volvo schrijft geschiedenis met de lancering van een driecilindermotor, de allereerste in zijn 91-jarige geschiedenis, in eerste instantie bestemd voor de compacte crossover XC40. De firma ontwikkelde de volledig nieuwe 1,5-liter benzinekrachtbron met directe inspuiting in eigen huis, volgens hetzelfde recept als de viercilinder DrivE-techniek. In eerste instantie past Volvo een handmatig bediende zesversnellingsbak toe; vanaf volgend jaar staat optioneel een achttrapsautomaat op het programma. Om schaalvoordelen te benutten zal de driepitter van dezelfde productielijn rollen als de viercilinder benzine- en dieselvarianten. “Het is een spannende ontwikkeling voor de XC40 en voor Volvo Cars in het algemeen,” aldus Alexander Petrofski, Senior Director Cluster 40. “Dit compacte ontwerp biedt de flexibiliteit die we nodig hebben bij de introductie van meerdere aandrijflijnopties voor XC40-klanten.” De nieuwe driecilinder is doelbewust ontworpen voor integratie in Twin Engine-modellen met hybridetechniek. Een puur elektrische aandrijflijn zal Volvo in een later stadium toevoegen aan de XC40-reeks. 

in deze editie

Volvodrive Magazine nummer 43 staat in de startblokken om in de tweede week van mei te verschijnen. In deze editie aandacht voor de XC40 als 'Auto van het Jaar', een Sneak-Preview van de Volvo V60 en het verhaal van een broer en zus die met hun Amazon de Tulpenrallye rijden. Verder nemen we je terug naar de jaren zestig; de periode dat de P1800 Volvoville het levenslicht zag en als youngtimer staat een 850 T-5R sedan uit Nieuw Zeeland in de schijnwerper. Naast een verslag van de Techno Classica en ander spraakmakend Volvo-nieuws, hopen we veel van onze lezers te begroeten tijdens de derde editie van Volvodrive Treffen op Tweede Pinksterdag. Wij zijn er in elk geval klaar voor!

Aanbevolen