Boven Volvo verheven?

De nieuwe Polestar 1 lijkt warempel een tweelingbroer van de Volvo Concept Coupé die de fabrikant in 2013 toonde en die aan de basis stond van de latere S90 en V90. Bij dat debuut van ruim vier jaar geleden waren de ‘ooh’s’ en ‘aah’s’ niet van de lucht. Wat een prachtwagen! Deze tweedeurs zou als reïncarnatie van de klas- sieker P1800 niet misstaan hebben in het bestaande modellengamma. Waarom dan geen C90 en wel een Polestar 1? Het antwoord op deze vraag is wellicht makkelijker dan in eerste instantie gedacht. Tegenwoordig schrijft de trend voor dat elke fabrikant met ambitie een submerk heeft, om daar speciale, exclusieve modellen onder te brengen. BMW deed dat al eerder met de i-serie en de M-lijn, Mercedes-Benz volgde eenzelfde koers met EQ en AMG. Volvo kon niet achterblijven en lanceert nu de Polestar 1, waarbij de huistuner wordt opgewaardeerd tot nieuw submerk, met de aanstelling van voormalig Senior Vice President Design Thomas Ingenlath als grote baas.

ELEKTRISCHE AANDRIJVING
‘Wat is het nut om een ander submerk op te voeren?’ vraag je jezelf wellicht af. Er vallen wellicht meerdere antwoorden te bedenken, maar het dichtst in de buurt komt waarschijnlijk de mogelijk- heid om je hoger in de markt te positioneren. Een kleinere, exclusieve productie stuwt immers in de regel het prijskaartje op. Zo houd je er als fabrikant toch wat aan over en kun je meerdere markten bedienen, zonder dat producten elkaar in de weg te zitten. De Chinese eigenaar heeft kennelijk grootse plannen met zowel Volvo als Polestar. Het nieuwe merk zal de komende jaren met verschillende modellen ten tonele verschijnen en heel lang gaat dat niet duren. In 2019 staat de concurrent voor de Tesla Model 3 op het programma en amper een jaar later verschijnt de Polestar 3, een middenklasse-SUV. Beide auto’s beschikken straks over elektrische aandrijving, overigens niet van toepassing bij de Polestar 1. Deze eerste boreling is namelijk een 600 pk sterke hybride met een elektrische actieradius van 150 kilometer, die vooralsnog in slechts zes landen op de markt komt. Uiteraard China, de Verenigde Staten, Zweden, Noorwegen, Duitsland en... jawel, Nederland sluit de rij. De Polestar 1 zal sowieso schaars blijven, want volgens het persbericht worden er jaarlijks niet meer dan 500 van gebouwd.

KOOLSTOFVEZEL
Waar Volvo eerder plannen had om van Polestar alleen een elektrisch merk te maken, blijkt dat met de ontwikkeling van de Polestar 1 niet aan de orde. Toch valt er genoeg innovatie te melden. De afdeling productontwikkeling heeft een body van koolstofvezel gebruikt, om het gewicht van de auto zo laag mogelijk te houden en de torsiestijfheid te waarborgen. Een kunststoffen carrosserie drukt echter negatief op het totale kostenplaatje, wellicht mede een reden voor het management om de auto om te dopen tot Polestar, ook al was de coupé voor een overgroot deel al gereed en afgebouwd met Volvo-onderdelen. Hij verloochent zijn DNA overduidelijk niet en beschikt over dezelfde uiterlijke kenmerken als de eerdere Concept Coupé. Echter, onderhuids bevat het met 32 centimeter ingekorte S90-onderstel een nieuwe technologie van Öhlins: Controlled Electronic Suspension. Daarbij is de Polestar 1 voorzien van torque vectoring op de achteras.

ABONNEMENT
In eerste instantie zou je de Polestar enkel en alleen via een twee- of driejarig abonnement kunnen rijden. Een soort van private lease zonder kooptie, waarbij je maandelijks een bedrag betaalt voor afschrijving, belasting, verzekering, onderhoud en rente. Ook zijn een haal- en brengservice inbegrepen, alsmede een mogelijkheid om leenauto’s van Polestar en Volvo te gebruiken. Achteraf rectificeerde Polestar de eerder gedane uitspraak en liet het merk weten dat de 1 wel degelijk ook in de normale verkoop zal gaan. Wat de klant ook prefereert, de transactie afsluiten kan uitsluitend via internet, net als het configureren van de auto. In de nabije toekomst is het de bedoeling dat er een aantal showrooms komt, waar hij live te bewonderen valt. Deze zogenaamde Polestar Spaces staan volgens het persbericht compleet los van bestaande Volvo-dealers.

Volvo en Chinese eigenaar Geely hebben toegezegd 640 miljoen euro te investeren in het sub- merk, onder meer bestemd voor een nieuwe fabriek in Cehngdu, China. Het maakt ons des te nieuwsgieriger naar de toekomst. Voorlopig zijn we een prachtige coupé rijker, met weliswaar een ietwat andere grille dan in eerste instantie gedacht. Als we onszelf echter een blik gunnen op Facebook, dan blijken verschillende liefhebbers al een Volvo-logo in de grille van de Polestar 1 gephotoshopt te hebben. Dat viel eerlijk gezegd te verwachten.

in deze editie

Voor deze editie van Volvodrive Magazine reden we de eerste kilometers in de EX30. Aart van der Haagen besteedt aandacht aan de laatste door een verbrandingsmotor aangedreven sedan en duikt in de geschiedenis van diens sportieve voorvaderen. Verder gingen we in gesprek met Rick Michiels, die zijn XC90 V8 inruilde voor een V70 R en maakten we een laatste rondje in het Volvo Museum alvorens World of Volvo zijn deuren opent. Veel leesplezier!

Aanbevolen

Algemene voorwaarden